Digital Economy Day 2019

Communicatiewetenschappen UGent organiseert jaarlijks de media-innovatieweek, waarbij experten reflecteren over digitalisering in media. Slotmoment van deze week is de Digital Economy Day die samen met Samsung en VRT wordt georganiseerd op 25 oktober.

 
Digital Economy Day 2018 in ICC Ghent  DED18

Wat?

UGent, Kenniscentrum Data & Society, Samsung en VRT slaan de handen in elkaar om masterstudenten te laten nadenken over de uitdagingen van de digitale economie en artificiële intelligentie (AI). Wat houdt AI precies in? Wordt dit al gebruikt in de Vlaamse mediasector? En wat is de maatschappelijke impact van AI?

We laten de studenten die dag uitgebreid kennismaken met belangrijke stemmen in de media- en innovatiesector. Het wordt een boeiende dag vol keynotes en debat, met als kers op de taart de "Solve for Tomorrow pitches". Deze wedstrijd stimuleert studenten van om na te denken hoe technologie sociale cohesie in de maatschappij kan versterken. Onder begeleiding van Ghent Design Factory kunnen masterstudenten Communicatiewetenschappen – individueel of in groep – kans maken op een hoofdprijs: een herhaling van de pitch op de Dubai Wereldtentoonstelling in oktober 2020.

Ben je masterstudent aan de UGent? Schrijf je dan snel in via de cursussite van Digital Economy Day op Ufora!

Programma

Voormiddag

  • 9u00: Verwelkoming
  • 9u30: Keynotes
      1. Jim Stolze, bezieler van 'De nationale AI-cursus' in Nederland

        Jim Stolze is schrijver en ondernemer. Met zijn bedrijf Aigency levert hij oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) aan grote bedrijven. Daarnaast wordt hij vaak ingezet als ‘pep-talk’ op events over innovatie, technologie of ondernemerschap.

        Jim beschrijft in zijn keynote wat AI is en welke impact dit heeft op onze samenleving vandaag. Waarom is het belangrijk dat we het belang van AI kennen en hoe kan je een hele natie op de hoogte brengen van AI?

      2. Mieke De Ketelaere, programmadirecteur AI bij imec
        Binnen internationale kennis- en ontwikkelingscentrum voor technologie imec waakt Mieke De Ketelaere over de strategie en projecten inzake AI. Daarbij let ze niet alleen op de impact op de (Vlaamse) industrie, maar ook op de maatschappij. De ethische aspecten van AI zijn dan ook sterk verweven in haar verhaal.

 

  • 10u45: keuzetrack 1
    1. Chatbots en AI
      Karlijn Horning staat in voor Digital Customer Experience bij Samsung Benelux. Karlijn beschrijft hoe Samsung’s AI-chatbot consumenten helpt bij problemen en vragen. Hoe zorgt de AI-chatbot ervoor dat mensen makkelijker geholpen worden en hoe zit dat in elkaar.
      Locatie: Ceremoniezaal
    2. Invloed Deepfakes op nieuws
      Tom Van De Weghe, journalist bij VRT NWS, heeft zich een jaar verdiept in het fenomeen 'Deepfakes', en komt vertellen over zijn bevindingen.
      Locatie: Academieraadzaal
    3. Zin en onzin van risico’s bij AI
      Welke risico's zijn er verbonden aan AI? Gaat AI onze jobs afpakken? Vormen killerrobots een bedreiging? Over deze en andere vragen zal Pieter Buteneers, CTO bij Chatlayer, het hebben.
      Locatie: Facultaire Raadzaal (Emile Braunschool)

  • 11u20: keuzetrack 2
    1. AI en marketing
      Bart van Nieuwenhuyse is Performance Marketing specialist bij Samsung Benelux. Bart legt uit hoe Artificial Intelligence wordt ingezet in marketing. Hij beantwoordt de vraag: waarom vertrouwen bedrijven (niet) op Artificial intelligence in marketing?
      Locatie: Ceremoniezaal
    2. Use cases voor AI in media
      Wat kan AI betekenen voor (Vlaamse) mediabedrijven? En vooral: op welke manier wordt AI nu al gebruikt? Gesprek tussen Tom Van De Weghe, Fredo De Smet en Jonathan Berthe.
      Locatie: Academieraadzaal
    3. AI en ethiek
      Prof. dr. Katleen Gabriëls (Universiteit Maastricht) is expert in ethische aspecten van technologische toepassingen. Binnenkort brengt ze een boek uit over ethiek in tijden van AI. Welke ethische afwegingen ontwikkelaars in AI dan wel in rekening moeten brengen, zal ze toelichten in haar lezing.
      Locatie: Facultaire raadzaal (Emile Braunschool)

 

  • 12u00: Keynote Jonathan Berthe, CEO Robovision


Lunch


Namiddag

  • 13u00: Bekendmaking resultaten AI-poll bij studenten en bedrijven
  • 13u15: Solve for Tomorrow Pitches
  • 15u00: Einde`

 

Waar?
Aula in de Volderstraat (Bereikbaarheid)
Volg vanop afstand
Studenten communicatiewetenschappen brengen verslag van de dag uit via sociale media met de hashtags: #ded19 #miw19 #ugentcomwet 

Herbeleef de Digital Economy Day 2019

Neem een kijk in het foto-album van de DED19

 

 

Partners Digital Economy Day 2019