Afstudeerrichtingen
Communicatiemanagement
Alumni weten het fijne van beleidsvoorbereidend consumenten- en marktonderzoek: van het plannen tot het uitvoeren en rapporteren ervan. Maar ook puur academisch onderzoek staat binnen deze afstudeerrichting centraal. Marketingcommunicatie, bedrijfscommunicatie en sociale marketing komen aan bod, zowel vanuit een puur academische als vanuit een planmatige invalshoek.
Studiekiezer: Communicatiemanagement
Film- en Televisiestudies
Tegelijk is er aandacht voor de (inter)nationale, historische, socio-economische en culturele aspecten van mediale beeldcultuur. De opleiding beoogt de vorming van zelfstandige en kritisch ingestelde afgestudeerden. Alumni zijn in staat om op academisch masterniveau te werken binnen sectoren die zich bezighouden met de productie, distributie en vertoning van film- en televisieproducten. Ze zijn thuis in beleid, onderzoek en onderwijs inzake mediale beeldcultuur.
Studiekiezer: Film- en Televisiestudies
Journalistiek en Maatschappij
Binnen het academische luik gaat bijzondere aandacht naar de selectie en evaluatie van nieuwsbronnen, de organisatie en het functioneren van redacties, en de vormgeving van het journalistieke product. Verschillende journalistieke genres en formats, maar ook de impact van (nieuwe) technologieën op het journalistieke arbeidsproces, alsook de ethische en deontologische aspecten, komen aan bod.
Studiekiezer: Journalistiek en Maatschappij
Nieuwe Media en Maatschappij
De wervelwind aan technologische evoluties verandert de gebruiker aan een bijzonder hoog tempo. Traditionele businessmodellen komen op losse schroeven te staan. Kennis van innovatie en gebruikersfocus zijn hierdoor meer dan ooit essentiële vaardigheden. Want voor een goed begrip moeten we zowel bedrijfseconomische als politiek-economische inzichten beheersen.
De masteropleiding ‘Nieuwe Media en Maatschappij’ (NMM) streeft er naar om sociale wetenschappers af te leveren die klaar zijn om elk van deze uitdagingen te tackelen. Door de nauwe samenwerking met bedrijven en stakeholders positioneert de richting NMM zich als academische richting bovendien dicht bij het beroepenveld.
Studiekiezer: Nieuwe Media en Maatschappij