Amaury Van Kenhove
Digital content manager Walt Disney Company
Al in het middelbaar had ik een gezonde interesse in alle nieuwe trends op het internet of van sociale media. Communicatiewetenschappen wakkerde die nieuwsgierigheid alleen maar verder aan en heeft me inzichten in de systemen achter communicatie en (sociale) media geboden. Je leert kritische vragen stellen en wetenschappelijk onderzoek doen. Je kijkt met een andere bril naar bepaalde processen die je ziet in de media en op het internet. Bovendien evolueert het vakgebied supersnel.
Na mijn studies werd ik door mijn toenmalige werkgever opgepikt via sociale media, en kon ik meteen aan de slag bij een klein marketingbureau. Via een vriendin kon ik starten bij The Walt Disney Company om één dag in de week hun sociale media uit te bouwen en te onderhouden. Al snel werd duidelijk dat die enorm aan belang wonnen, en zo ben ik er uiteindelijk voltijds in gerold.
Mee zijn met trends
Ik ben er begonnen als social media coordinator en verzorgde nieuwe content voor steeds meer accounts, bv. op Facebook en YouTube. Intussen ben ik digital content manager, en ontferm ik me over strategieën om onze accounts op onze doelpublieken af te stemmen. Welke lay-out of thema’s zetten we in? Welke content plaatsen we naar voren en welke playlists lichten we uit? Welke assets uit de VS of uit Londen sluiten het best aan bij onze lokale boodschap rond een bepaalde titel?
Een deel van mijn job draait rond influencermarketing. Dat breit een creatiever luik aan onze campagnes. Zelf houd ik dus ook het influencerlandschap in de gaten. Ik zoek mensen die passen bij ons merk en er ook fan van zijn. Die kunnen we activeren binnen een bepaalde campagne. Daarnaast doe ik veel research en moet ik mee zijn met trends op sociale media. Op strategisch vlak is het belangrijk om stil te staan bij nieuwe features van bijvoorbeeld Instagram of TikTok en hoe we die kunnen inzetten.
We hebben veel verschillende merken, en dus ook veel verschillende boodschappen. Dat maakt het uitdagend, maar ook ontzettend boeiend.
Learning by doing
Ik kreeg veel verschillende vaardigheden uit Communicatiewetenschappen mee die ik nog dagelijks inzet, waaronder bijvoorbeeld de onderzoeksmatige insteek. Wat in de krant verschijnt, begrijp je. Je krijgt inzichten in wat wetenschappelijk bewezen is. Die houding neem ik ook mee op de werkvloer: ik probeer steeds de beslissingen tegen een kritisch licht te houden en de waaromvraag te stimuleren. Maar ik neem ook mee dat je in je doelpubliek moet duiken om hen beter te begrijpen. Nieuwe media moet je uittesten om je doelpubliek te leren kennen, zo kan je die ook inzetten in een campagne.
‘Learning by doing’ is essentieel. Als er een nieuwe trend is op het internet of er een nieuw socialemediakanaal is: volg je nieuwsgierigheid en probeer het uit! Bedrijven hebben mensen nodig die nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen, en dat is net de verdienste van pas afgestudeerde communicatiewetenschappers. Je hebt ook de mogelijkheid om een stage te doen en van het werkveld te proeven. Probeer ook na het afstuderen veel uit! Je kan in zo’n ruim beroepsveld terechtkomen. Als je eerste job je niet meteen aanstaat, probeer dan iets anders!