Stéphane Ronse
Oprichter Foodbag
Na mijn technische middelbare studies werd me afgeraden om verder te studeren. Toch zag ik het als een persoonlijk doel om een diploma in het hoger onderwijs te behalen. Na een verkeerde studiekeuze koos ik voor een praktische communicatieopleiding aan de hogeschool. Maar ik wou me verder ontwikkelen en me verdiepen in een masteropleiding, waarvoor ik eerst een schakelprogramma moest volgen. Aan de universiteit wilde ik data leren verwerken, inhoud structureren, maar ook mijn netwerk verbreden en een eigen onderzoek doen voor de masterproef. En ik was al gefascineerd door technologie, het vermarkten van producten en diensten, media en de openbare omroep… Dus Communicatiewetenschappen was de ideale keuze. Eigenlijk is deze opleiding waardevol voor iedereen die geboeid is door een brede waaier aan disciplines met een focus op communicatie.
Goed omkaderd
Je krijgt dan ook een zeer brede kijk op verschillende facetten: marketinggerelateerde theorieën, omgaan met data, psychologie… Ik heb veel aan de opleiding gehad op persoonlijk vlak. Enerzijds heb je de theoretische insteek, maar anderzijds leer je ook in de praktijk cases op te lossen en samen te werken in groep, waarin je ook al ondernemend kan zijn. Sowieso moet je als ondernemer een kameleon zijn en van al die aspecten kaas gegeten hebben. Dat krijg je aangeleerd in Communicatiewetenschappen.
Ik heb oprecht graag aan de UGent vertoefd, die toch een vrije universiteit is, en ben trots op mijn opleiding. Eerst had ik schrik om in een mastodont terecht te komen, tussen heel veel studenten. Maar al van bij het begin bleek die mythe niet te kloppen: je kan wel zeer dicht bij professoren en assistenten staan, je kan persoonlijke begeleiding krijgen. Ik heb me zeer goed omkaderd gevoeld.
Perfecte proeftuin
Snel na het afstuderen vond ik een job waarin ik dagelijks in contact kwam met ondernemen en ondernemingen. Misschien zit het in mijn bloed. Op een bepaald moment wou ik ook zelf de stap zetten. In het begin stond ik er volledig alleen voor. Dat was ondernemen op alle niveaus: receptontwikkeling, fotografie, distribueren van de pakketten… Intussen zijn we veel gegroeid en is mijn rol meer geëvolueerd naar een managementfunctie. Ik draag mijn visie nu ook aan anderen over. Mijn agenda is goed gevuld: de dagelijkse werking van Foodbag opvolgen, monitoren van het businessplan, subteams aansturen…
Veel afgestudeerden onderschatten hun waarde. Solliciteren kan je zien als een leerproces waarbij je ook zelf kan aanvoelen en bepalen of een specifieke werkcultuur of mindset bij je past. Durf daarbij stil te staan en te kiezen voor wat je echt wilt. De praktijkervaringen tijdens je studies, bijvoorbeeld in stages, groepswerken en casesstudies, helpen je te ontdekken waar je kwaliteiten liggen en waar je energie uithaalt. Zelfs in studentenjobs leer je mensen kennen, kan je diverse sectoren uittesten en kan je opportuniteiten spotten! Dit alles vormt de perfecte proeftuin om jezelf te ontdekken zodat je later gerichter zoekt en betere keuzes maakt.