Wedstrijd Maatschappijwetenschappen 2024-2025

De ‘Wedstrijd Maatschappijwetenschappen’ is een initiatief van de Educatieve Master Maatschappijwetenschappen.

 Bij deze tweede editie is de doelstelling om met jouw klas aan de slag te gaan rond het thema internationale politiek. Welke aandacht krijgen conflicten in de media en wat kan jij als jongere doen?

Met onze wedstrijd focussen we ons op de vraag:

Welk internationaal conflict brengt jouw klas onder de aandacht?

Wat kan jij doen met je klas?

 

Afbeelding1.jpg

Heb jij als leerkracht zin om daar met één of meerdere klas(sen) een project rond uit te werken? Dan is de ‘Wedstrijd Maatschappijwetenschappen’ wellicht iets voor jou.

Benieuwd hoe jij daar met een klas uit het 5de, 6de jaar of 7de jaar (doorstroom-, dubbele of arbeidsmarktfinaliteit) aan kan deelnemen? Lees dan vooral verder … of kom naar onze infosessie waarvoor je via deze link kan inschrijven.

Onze infosessie voor leerkrachten gaat door op woensdag 20 november 2024 om 14:00u- 15:00u in het Technicum, (T2, lokaal 1.10 ) Sint- Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent

Vragen? Contacteer ons via wedstrijdmaatschappijwetenschappen@ugent.be

Het concept van de wedstrijd maatschappijwetenschappen

 

Heel wat internationale conflicten komen dagelijks in de media en krijgen veel aandacht. Het geweld in Gaza en Libanon of Oekraïne bijvoorbeeld staat dagelijks in de belangstelling. Jongeren voelen zich vaak emotioneel verbonden met één partij uit deze conflicten en brengen de gebeurtenissen naar de klas.

Andere conflicten oogsten minder media-aandacht. Denk aan de menselijke drama’s die zich afspelen door conflicten in pakweg Soedan of Oost- Congo of door politieke instabiliteit in Myanmar of Venezuela…

Afbeelding3.jpg

Wat doe jij met je klas?

Je stelt een uniek project op met je klas waarmee een internationaal conflict (meer) onder de aandacht brengt. –- Met als centrale vraag: “Waarom ‘ALL EYES ON het conflict in …”

Hoe kan jij als jongere wegen op het beleid, de aandacht voor het conflict in de media verhogen, de publieke opinie beïnvloeden en de urgentie tot actie aantonen. Waarom wil jouw klas het conflict op de agenda plaatsen van organisaties en instituties?

 Hieronder enkele ideetjes.

  • Je neemt een podcast op over de historiek van het conflict (en de noodzaak tot actie)
  • Je ontwerpt een affiche waarmee je het conflict visueel voorstelt (en oproept tot actie)
  • Je voert een mini-onderzoek uit naar de oorzaken van het conflict. Je belicht het vanuit een ander perspectief (politiek, sociaal, historisch, geografisch, cultureel, …)
  • Je zet een sociale mediacampagne op waardoor jongeren meer willen weten over het conflict (en bereid zijn over te gaan tot actie)
  • Je organiseert een format/draaiboek voor debatten op school over wicked problems – moeilijk bespreekbare conflicten in de klas.
  • Je werkt een spel of quiz uit over internationale conflicten op maat van jongeren

De wedstrijd koppelen aan jouw leerplan?

 

De klas kan een (onderbelicht) conflict onder de aandacht brengen door te focussen op:

  • Participatie en representatie

Welke nationale en internationale instituties hebben impact op dit conflict (vanuit politiek standpunt)

Wat kan jij doen om mensen te mobiliseren en om te wegen op het beleid?

 

  • Mediatisering

Waarom krijgt een conflict minder media-aandacht en waarom is dit onterecht?

 

  • Perspectieven bij maatschappelijke vraagstukken

Hoe plaats jij dit conflict in een ander perspectief. Door het te bekijken vanuit een geopolitiek-, economisch-, cultureel-, sociaal-, historisch- of milieuperspectief?

 

Leerplan KOV 3de graad Doorstroom. Sociale en gedragswetenschappen.

LPD 1 De leerlingen lichten toe hoe ze in een democratische rechtstaat als burgers kunnen participeren en via representatie deel kunnen uitmaken van de politieke besluitvorming.

Hoe ze via burgerparticipatie kunnen wegen op het beleid (nationaal, Europees, internationaal). Leerlingen krijgen zo bv. inzicht in het proces (beleids)participatie.

Hoe je als leerling via representatie deel uitmaakt van de politieke besluitvorming: via verkiezingen of lidmaatschap van een politieke partij, middenveldorganisatie, drukkingsgroepen …

Reflecteren over hoe de politiek deels zijn dynamiek krijgt omwille van mediatisering of over de wijze waarop actoren de media hiertoe gebruiken, bv. op sociale media,…  (LPD 2) over hoe processen onder-of overbelicht worden in de media.

LPD 2     De leerlingen analyseren politieke instituties en hun werking met inbegrip van interacties tussen het lokale, nationale en supranationale niveau

LPD 3     De leerlingen lichten toe hoe globalisering de werking van de politiek beïnvloedt.

Vanuit de actualiteit kan je inzetten op organisaties, fora, initiatieven, instellingen die deze globalisering belichamen, bv. EU, G7, VN-bijeenkomsten, Wereld Economisch Forum, NAVO, WHO … Door maatschappelijke fenomenen zoals vrede, & samenwerking op de agenda te plaatsen of akkoorden te sluiten, trachten zij de werking van de politiek op verschillende maatschappelijke domeinen te beïnvloeden.

LPD 4     De leerlingen reflecteren vanuit verschillende perspectieven over maatschappelijke vraagstukken aan de hand van aangereikte bronnen met inbegrip van wetenschappelijk onderbouwde literatuur.

Je kan vanuit de samenhang met andere doelen inzetten op strategieën die leerlingen hanteren bij het reflecteren over maatschappelijke vraagstukken:

  • het hanteren van meerdere perspectieven zoals culturele, sociale, politieke, economische, filosofische, ruimtelijk of historische perspectieven;
  • het beschrijven van de aard, omvang of ontstaansgeschiedenis van een maatschappelijk vraagstuk;
  • de beïnvloeding door andere groeperingen analyseren;
  • verschillende achtergronden analyseren …

Leerplan GO! Humane wetenschappen Specifiek gedeelte Doorstroom 3de graad

Leerplannummer: 2024/3D/HUM

15.01 Samenleving en politiek: sociale en humane wetenschappen WD3_15.01.01 15.01.01

De leerlingen analyseren politieke instituties en hun werking, met inbegrip van interacties tussen het lokale, nationale en supranationale niveau.

● verhouding tussen de staatsmachten ● politieke processen: representatie, participatie, globalisering, beïnvloeding door sociale bewegingen en belangengroepen ● verschillende achtergronden van politieke instituties en hun werking: ruimtelijk, historisch, cultureel en economisch

15.01.02 De leerlingen analyseren kenmerken in hedendaagse samenlevingen aan de hand van sociaalwetenschappelijke theorieën.

WD3_15.01.02.03 Subdoel 3 De leerlingen analyseren mediatisering als kenmerk van hedendaagse samenlevingen aan de hand van theorieën uit de communicatiewetenschappen. ● rol media in beeldvorming over de werkelijkheid ● rol overheid op media ● functies van gemedieerde communicatie ● effecten van gemedieerde communicatie: economisch, politiek, sociaal-cultureel

WD3_15.01.03 15.01.03 De leerlingen reflecteren vanuit verschillende perspectieven over maatschappelijke vraagstukken aan de hand van aangereikte bronnen met inbegrip van wetenschappelijk onderbouwde literatuur

Eindtermen Burgerschap (alle finaliteiten)

07.01      De leerlingen reflecteren over de betekenis, de principes en de werking van de democratische rechtsstaat en hun verantwoordelijkheid daarin.

07.04     De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.

Vragen? Contacteer ons via wedstrijdmaatschappijwetenschappen@ugent.be

Ons aanbod

Afbeelding4.png

Vanuit de UGent bieden wij educatief materiaal aan dat bestaat uit lespakketten en kennisclipjes die je kan inzetten in jouw klas. We werkten met studenten uit de Educatieve Master complete handleidingen uit inclusief leerlingenbundels, presentaties en activerende spelvormen die jij met je klas kan uittesten. We focussen hierbij op onderzoeksvaardigheden en op het bespreekbaar maken van complexe maatschappelijke thema’s in de klas.

Zo bieden we via onze website clipjes aan die leerlingen bijvoorbeeld doen stilstaan bij de rol en functie van internationale en supranationale instituties . Of onderzoeken we wat de impact is van de media bij de aandacht voor een conflict. Met deze aanpak willen we ook inzetten op de betrokkenheid bij jongeren voor maatschappelijke thema’s door hen te doen inzien hoe zij concreet tot actie kunnen overgaan en zo kunnen wegen op agendasetting en beleid.

De concrete lespakketten worden voorgesteld op 20 november 2024, bij het kick-off moment waarop alle geïnteresseerde leraren welkom zijn.

 

Vragen? Contacteer ons via wedstrijdmaatschappijwetenschappen@ugent.be

Wie wint welke prijs? Slotevent voor klassen

(Alle deelnemers zijn winnaars 😊)

Elke klas kan gebruikmaken van ons aanbod; de lespakketten & de clipjes over geopolitiek en de rol van internationale en supranationale instellingen.

Op woensdag 21 mei 2025 organiseren we in de voormiddag (vanaf 9u30) ons slotevent voor drie klassen die genomineerd zijn in de gebouwen van de Universiteit Gent (het Technicum).

Alle genomineerden worden ontvangen in de bibliotheek van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen

Het programma:

  • De drie klassen stellen hun project voor aan de wedstrijdjury (max 10 minuten/groepje)
  • Bij het toonmoment lichten de klassen hun inzending toe en beantwoorden ze vragen uit het publiek
  • De klassen nemen deel aan een politiek debat. Zij stellen hun vragen aan een panel van professoren en actoren uit de media. Het debat wordt geleid door de organisator van de wedstrijd professor Tony Valcke
  • De winnaars van de Wedstrijd Maatschappijwetenschappen worden bekendgemaakt
  • Alle deelnemers ontvangen een goodie-bag van de UGent

Afbeelding5.jpg

Enkele belangrijke data

Hier zetten we nog eens alles voor jullie op een rij

20 november 2024

14:00-15:00u

Kick-off van de wedstrijd

inspiratie- en informatiesessie voor leraren  

3 februari 2025

Uiterste datum om in te schrijven voor deelname

Je omschrijft het concept of de vorm die je klasproject zal aannemen

30 april 2025 (uiterlijk)

Indienen van het klasproject via ons mailadres wedstrijdmaatschappijwetenschappen@ugent.be

5 mei 2025

 

Jury bekijkt de inzendingen en selecteert een top drie

7 mei 2025

Bekendmaking nominatie voor 3 klassen

21 mei 2025

9:30u-11:00u

Slotevent

Toonmoment voor de genomineerden

Stel je vraag bij het debat met professoren politieke wetenschappen

Prijsuitreiking