Profileer jezelf op sociale media!
Afgelopen jaren voegden sociale media een extra digitale dimensie toe aan het rekruteringsproces. Deze netwerken kunnen dienen als een digitaal visitekaartje. Ze bieden jou niet alleen een hogere kans om opgemerkt te worden, maar bieden ook de mogelijkheid voor werkgevers om sollicitanten vlug na te trekken. Gebruik de platformen correct. Denk na over wie per kanaal je doelgroep is en wat wil je met je doelgroep delen. Zet je ze in als onderdeel van ‘the big picture’? Of gebruik je bepaalde platformen enkel voor privédoeleinden?
Houd bij openbare profielen telkens de 3 P’s in het achterhoofd: Professionaliteit, Persoonlijkheid en Positiviteit.
De belangrijkste platformen in het rekruteringsproces zijn LinkedIn, Twitter en Facebook.
Dit is het kanaal bij uitstek om online een professioneel netwerk uit te bouwen. Werkgevers plaatsen er vacatures en je blijft op de hoogte van waardevolle netwerkmogelijkheden.
De informatie op je LinkedInprofiel moet up-to-date zijnen bovendien ook consistent zijn met de info die op je cv staat. Laat bv. de meertaligheid uit je cv ook duidelijk naar voren komen via een anderstalig profiel op LinkedIn.
Maak een bewuste keuze over hoe je jouw account gebruikt. Wil je enkel op de hoogte blijven en bepaalde zaken volgen? Of ben je zelf een verwoed twitteraar? Vraag je in het tweede geval af of al jouw tweets openbaar moeten staan. Bekijk je privacy-instellingen! Plaats geen tweets online waaraan potentiële werkgevers aanstoot kunnen nemen.
Facebook
Directe sollicitaties via Facebook komen minder voor. Maar dit kanaal wordt wel heel frequent gebruikt door recruiters om meer over jou te weten te komen: of er een persoonlijke match is en of je binnen hun bedrijfscultuur past. Probeer een positieve indruk te geven via jouw profiel, en laat geen foto’s of statussen zien die je imago schaden. Ga je privacy-instellingen zorgvuldig na, want een slechte indruk is gauw gemaakt.