Verrekening studiegeld

Betalingsverzoeken en terugbetalingen worden gemaild naar de student op vaste tijdstippen tijdens het academiejaar: na inschrijving, eerste week december, midden maart, eerste week mei en eerste week juni. Tussen deze facturatiemomenten in kan het studiegeld omwille van diverse redenen wijzigen. Gelieve enkel betalingen te doen na het ontvangen van een nieuw betaalverzoek op één van die vaste tijdsstippen.

Verrekening studiegeld

Je studiegeld wordt berekend op basis van het soort inschrijving(en), het aantal studiepunten waarvoor je bent ingeschreven en je beursstatus

  1. Bij inschrijving krijg je een betalingsverzoek met een standaardbedrag (meestal gebaseerd op 60 studiepunten).
    Dit bedrag houdt rekening met je beursstatus.
  2. Bij wijziging van inschrijving, aantal studiepunten en/of beursstatus wordt er in de eerste week december, midden maart, eerste week mei en eerste week juni een nieuw betalingsverzoek gemaild. Heb je reeds betaald en neem je meer of minder studiepunten op dan voorzien, dan volgt er een nieuw betalingsverzoek of een terugbetaling op één van deze vaste tijdstippen.

Extra info:

  • Betalingsverzoeken en terugbetalingen worden altijd gemaild naar de student.
  • Studenten in een diplomajaar krijgen na inschrijving een betalingsverzoek met het aantal nog te behalen studiepunten.
  • Indien je inschrijft voor een schakel- of voorbereidingsprogramma of via creditcontract, dan betaal je initieel enkel het vast bedrag.
    De studiepunten worden op een later tijdsstip aangerekend (begin december, midden maart, begin mei of begin juni).
  • Terugbetalingen gaan door op het rekeningnummer dat gekend is in Oasis
  • Je kan je rekeningsaldo controleren op Oasis.
    Betalingen worden binnen de drie dagen geboekt. Bij betaling met KMO kan dit tot een paar weken duren.
  • Indien je ingeschreven bent voor een Erasmus Mundus opleiding dan betaal je niet rechtstreeks aan UGent.
    De betaling wordt geregeld via het secretariaat van de opleiding.

Een betalingsverzoek is altijd gericht aan de student

Adresgegevens kunnen niet worden gewijzigd of toegevoegd op het betalingsverzoek.

Indien je firma of werkgever het studiegeld wenst te betalen dan kan dit rechtstreeks met de gegevens die vermeld worden op het betalingsverzoek.

Je kan ook zelf de betaling in orde brengen en daarna een betaalbewijs opvragen via studiegeld@ugent.be. Dit betaalbewijs kan je dan inbrengen als onkostennota.

Ter info: er is geen BTW verrekend in het studiegeld; het vermelden van een BTW nummer is dus niet nodig

Betaalbewijs

Wil je een bewijs van betaling dan kan je mailen naar studiegeld@ugent.be.

Betaalbewijzen kunnen worden gemaild op één van volgende vaste tijdsstippen (eerste week december, midden maart, eerste week mei en eerste week juni) en dit nadat aan het definitief te betalen studiegeld werd voldaan.

Vermeld zeker je studentennummer en het academiejaar.

Betalingsachterstand

Aan elke inschrijving is een betaling verbonden. 

Stopzetten van je studies ontslaat je niet van de verplichting tot betalen van het studiegeld.

Bij een betalingsachterstand kan je ondermeer niet herinschrijven noch je diploma, creditbewijzen en/of getuigschriften ontvangen.

Je kan jouw rekeningsaldo nakijken in Oasis. Via het menu in de linkerkolom kan je het academiejaar selecteren en vervolgens op  'studiegeld' klikken.
Als je moet bijbetalen dan kan je dit doen met dezelfde gestructureerde mededeling als op het originele betalingsverzoek.
Betalingen worden binnen de drie werkdagen geboekt. 

Studietoelage

Meer info: vermindering op het studiegeld

Contact: Sociale Dienst