Helpdesk Huisvesting
Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen terug bij het aanvragen van een kamer. Klik op een van de titels om een antwoord te vinden op jouw vraag.
Hoe verloopt een kameraanvraag in Oasis?
FAQ - Kameraanvraag indienen
FAQ - Technische problemen bij je kameraanvraag
Wat na je kameraanvraag?
Alle helpdesks op een rijtje
Momenteel in de kijker:
Hoe kan ik mij voorbereiden op een kameraanvraag?
Ik kan me nog niet inschrijven - Ik ben nog niet zeker wat ik ga studeren?
Hoe kan ik voorrang krijgen - Ik ken mijn beursstatus nog niet?
Ik weet nog niet wat ik zal studeren - hoe kan ik mijn voorrang krijgen?
Een flat aanvragen in home Heymans? - Een kamer plus op Site Kantienberg (Home Groningen)?
Mijn voorkeuren zijn fout? - Ik wil nog een wijziging aanbrengen?
Timing - Verdere verloop van de kamertoewijs?
Alle helpdesks op een rijtje
Hoe verloopt een kameraanvraag in Oasis?
In volgorde dien je deze stappen te ondernemen.
Vanaf 1 januari
- Lees je in op onze webpagina's
- Maak een account aan in Oasis en bevestig je e-mailadres.
- Controleer je persoonsgegevens en vul aan.
- Vul een gsm-nummer in.
- Geef een adres op. Duid bovenaan aan dat dit je correspondentieadres is.
- Bevestig jouw registratie.
- Valideer bij voorkeur jouw account met je eID of Itsme. Indien je dit niet doet, kan je steeds verder (er is steeds een optie om verder te gaan zonder) en zal je dit later moeten doen.
- Start de registratie van de (vermoedelijke) opleiding voor volgend academiejaar.
- Indien niet via eID of Itsme-koppeling reeds ingevuld: geef je voorgeschiedenis in.
- Indien niet via eID of Itsme-koppeling reeds ingevuld: indien reeds in je bezit: laad je diploma op. Dit kan uiteraard nog niet als je nog niet bent afgestudeerd. Als je dit correct hebt aangeduid, kan je perfect verder zonder deze stap
- Laad (indien je nog geen diploma hebt), een bewijs van je huidige inschrijving (secundair of hoger onderwijs) op, of sla deze stap over indien je dit later wil doen
- Bevestig jouw voorgeschiedenis.
- Kies het volgende academiejaar en zoek jouw (vermoedelijke) richting.
- Vervolledig jouw talenkennis.
- Geef een bankrekeningnummer op (type: "Studiegeld").
- Vervolledig desgewenst de statistische gegevens voor onderzoek.
- Geef desgewenst aan of je flexibel zal studeren of een speciaal statuut wenst aan te vragen.
- Vervolledig desgewenst de statistische gegevens voor onderzoek.
- Controleer je gegevens, bevestig je gender en kies een foto voor je studentenkaart
- Leg je inschrijving voor
Vanaf 1 maart
- Zoek onder volgend academiejaar (AJ 25-26) de module voor "Kameraanvragen".
- Lees de landingspagina grondig na. Je vindt alle info op ugent.be/kameraanvraag
Indien vermeld staat "Je bent er bijna", ben je stap 8 (hierboven) vergeten.- Duid in geen geval aan dat je een hogeschoolstudent met functiebeperking bent indien dit niet het geval is.
- Kies om een nieuwe aanvraag voor een kamer/kamer plus/studio/flat in te dienen.
- Duid - indien dit gevraagd wordt - aan of je (bijna-)beursstudent zal zijn, dit wil laten onderzoeken of niet in aanmerking komt.
- Dit kan nog steeds gewijzigd worden, of later berekend. Deze melding - indien aanwezig - is louter indicatief.
- Je krijgt via e-mail de nodige instructies, of je vindt deze verder op deze pagina ook opgesomd.
- Selecteer de type wooneenheden waarvoor je in aanmerking wil komen.
- Versleep de homes in de volgorde van jouw voorkeur.
- Indien we een kamer toewijzen, en jouw eerste voorkeur is niet beschikbaar, gaan we kijken naar de tweede voorkeur (etc.).
- Indien je "kamer" als optie hebt aangeduid, kan je desgewenst 1 of meer homes of residenties uitsluiten. Dit betekent dat je GEEN kamer wil in deze home(s)/residentie(s). Hoe meer opties je uitsluit, hoe lager het aantal koten waarvoor je dus in aanmerking komt.
- Indien je een functiebeperking hebt of begeleiding wil geven aan studenten met een functiebeperking, duid dit aan.
- Laat het veld "opmerkingen" leeg, tenzij je een gegronde (medische) reden hebt.
- Met diepgaandere voorkeuren dan bovenstaande opties (voorkeuren homes) zal geen rekening worden gehouden.
- Ga akkoord met het intern reglement, de principes rond annuleringen en bevestig dat je de aan jou toegestuurde e-mails zal opvolgen.
- Dien je aanvraag in.
- Indien je interesse hebt om je in te zetten als preventiestudent, dan kan je dit registreren. Je kan dit ook later nog doorgeven.
- Bevestig alle gegevens.
- Je komt op de overzichtspagina met alle huisvestingsaanvragen (meestal slechts 1 uiteraard). Controleer of de status "ingediend" bij je aanvraag staat: in dit geval kan je zelf niets meer wijzigen in je aanvraag.
- Bovenaan de overzichtspagina staat een blauwe infobalk die linkt naar de Sociale Dienst terug. Voor jouw kameraanvraag kan je desgewenst voorrang aanvragen.
Als je dit vergeten bent, of deze brengt je tot een foutmelding, kijk dan verder op deze pagina om deze op een later tijdstip alsnog in te dienen. - Volg je e-mails goed op.
- Indien je documenten moet bezorgen, dan verwittigen we je via e-mail.
FAQ - Kameraanvraag indienen
Wanneer kan ik een kameraanvraag indienen?
- Vanaf 1 maart tot en met 1 mei.
- Hierbij wordt binnen elke prioriteitsgroep het principe van first come first served gehanteerd.
- Aanvragen na 1 mei kunnen uitsluitend nog prioriteit verkrijgen na een individueel dossieronderzoek van de Sociale Dienst.
Hoe kan ik voorrang aanvragen voor een kot aan UGent?
- Beursstudenten en bijna-beursstudenten krijgen een hogere prioriteit dan niet-beursstudenten. Als toekomstige student weet je dit vaak nog niet.
- Dien eerst je kameraanvraag in (vanaf 1 maart mogelijk).
- Volg je e-mails goed op en dien vervolgend je vraag in om je voorrang te onderzoeken (bij de Sociale Dienst)
Opgelet: het kan bij het inloggen op het portaal van de Sociale Dienst (voor het aanvragen van je voorrang) iets langer duren om in te loggen door de vele aanvragen. Probeer gerust na enkele minuten opnieuw in te loggen.
Klik hier om voorrang aan te vragen of je beursstatus voor volgend jaar te laten onderzoeken.
2. Een student, die zich voor de 1e keer inschrijft aan een instelling voor hoger onderwijs (=generatiestudent), krijgt een hogere prioriteit dan een ouderejaarsstudent.
- Dit verloopt automatisch. Heb je echter mogelijk OOK een studiebeurs volgend jaar, vraag dan voorrang aan bij de Sociale Dienst!
Ik vind Kantienberg (Home Groningen, Uppsala, Göttingen en Canterbury) niet terug als optie bij de kameraanvraag.
Dit klopt helaas.
Alhoewel deze home toegankelijk is voor lokaal ingeschreven studenten, is de vraag van heraanvragende studenten nu reeds groter dan ons aanbod.
Een onverwacht groot aantal bewoners wil - door de geplande werken in hun home - nu reeds intern verhuizen. De vraag is dan ook groter dan het aanbod.
We willen geen studenten ijdele hoop laten koesteren en haalden de kamers plus op site Kantienberg weg uit de opties.
Er zijn daarom enkel nog kamers plus in Residentie Field en Residentie Bro beschikbaar.
Hoe dien ik een aanvraag in voor een flat?
- Klik op de knop voor een nieuwe aanvraag
- Selecteer het type "studio" (je kan immers in home Heymans alleen of met twee verblijven)
- Onder de verschillende opties kan je de homes uitsluiten waar je GEEN unit wil toegewezen krijgen.
Wil je enkel een flat in Heymans, sluit dan Bertha en Field (enkel éénpersoonsunits) en Fabiola en Astrid (beperkt aanbod familieflats) uit.
Kan ik mijn voorkeuren nog aanpassen?
- Eens je kameraanvraag definitief is ingediend, kun je zelf niets meer wijzigen.
- Homevoorkeuren volledig verkeerd? Wijzigingen zijn enkel mogelijk door je kameraanvraag te annuleren en een nieuwe aanvraag in te dienen.
Je verliest dus een aantal plaatsen (binnen elke prioreiteit geldt immers het "first come first served-principe".
Alsnog je aanvraag annuleren om een nieuwe in te dienen? Gebruik daarvoor dit e-mailsjabloon.
Kan ik mijn aanvraag nog annuleren?
Ik weet nog niet zeker welke opleiding ik zal volgen, kan ik al een kameraanvraag doen?
- Aanpassingen aan je studiekeuze kunnen sowieso nog worden doorgevoerd tot je definitieve inschrijving aan de UGent (vanaf begin augustus tot start academiejaar).
- Dit geldt dus ook voor studies met ingangsexamens of ijkingstoetsen, dit heeft geen invloed op je kameraanvraag.
- Je kan je voorlopige inschrijving zelf aanpassen in OASIS. Zorg dat je wel een nieuwe UGent-inschrijving registreert.
Hoe kan ik mijn kameraanvraag verder opvolgen?
- Log in op OASIS en lees de status af naast jouw aanvraagnummer.
- Volg je e-mails goed op: je krijgt een melding als er documenten ontbreken of als we nieuws hebben.
Wanneer weet ik of ik een kamer kreeg toegewezen?
Ik sta op de wachtlijst, wat nu?
FAQ - Technische problemen bij je kameraanvraag
Foutmelding "101"
- Open een incognito-venster in (bij voorkeur) Chrome.
- Kopieer deze link in je nieuwe incognito-venster: https://oasis.ugent.be/oasis-web/registratie?target=kamer .
- Volg de "te ondernemen stappen" zoals hierboven worden opgesomd en sla zeker geen modules over.
- Lees alle informatie in OASIS vanaf het begin zeer grondig na en sla geen velden over. De ontbrekende factor zit mogelijk in een klein aan te duiden vinkje.
Vaak voorkomende technische problemen
- eID geblokkeerd of PIN-code vergeten:
- Bij het aanmaken van een account: kies om een account aan te maken via e-mail (rechts, onderaan de pagina).
- Bij het opnieuw inloggen: contacteer helpdesk.oasis@ugent.be.
- Wachtwoord vergeten?
- "Je bent er bijna"-melding:
- Controleer dat je het juiste academiejaar hebt geselecteerd (waarvoor je huisvesting wil aanvragen!).
- Start stap "8" van de "te ondernemen stappen", zoals hierboven vermeld.
- Duid in geen geval aan dat je een student bent aan de hogeschool indien dat niet het geval is. Jouw aanvraag zal in dat geval immers worden geweigerd.
- Bankaccount ontbreekt:
- Zoek "Bankrekeningen" onder "Mijn Oasis" en registreer een (nieuwe) bankrekening onder het type "Studiegeld"
- "Identiteit is nog niet gevalideerd":
- Je kan deze stap voor enkele weken overslaan. Er is sowieso een knop om verder te gaan zonder te valideren.
- Volg zeker je e-mails goed op: je zal gevraagd worden om een kopie van je ID-kaart te bezorgen.
- Geen bevestigingsmail
- Stuur dit ingevulde sjabloon naar accommodatie@ugent.be.
- Ik kan niet inloggen op het platform van de Sociale Dienst om mijn voorrang te laten onderzoeken/aan te vragen
- Registratie als toekomstige student (= prospect) bij de UGent gedaan via Authenticatie Vlaanderen (e-ID, Itsme®)?
Klik op deze rechtstreeks link en volg de instructies
-
- Contacteer het onthaal van de Sociale Dienst op 09 264 70 72.
Geen antwoord gevonden op jouw vraag?
- Live Q&A chat
- Februari tot midden juli, via TEAMS (geen installatie nodig).
- Elke donderdag, 12u00
- Of mail naar Huisvesting via dit sjabloon
Wat na je kameraanvraag?
- Voorrang (prioriteit) aanvragen of laten onderzoeken (binnen de 2 weken na je kameraanvraag)
- Aangepaste huisvesting aanvragen wegens een (auditieve of motorische) functiebeperking
- Omkaderingstudent worden
- Preventiestudent worden
IMPORTANT NOTICE for international students within an exchange, degree, training, or PhD program (applications from 01.05.2024 onwards).
Due to a technical error, you were forwarded to this page. You do not need to check any of these options (even if your confirmation mail forwards you to this page).
You will given the right priority through your enrolment/admission/letter of invitation automatically (which is different for local students, whom have to apply through the Social Service Platform).
As a result of this technical error, a lot of information in your summary email is not applicable to you. Ignore everything from "Kindly check whether the following steps....
Alle helpdesks op een rijtje
- Technisch gebruik van OASIS
- helpdesk.oasis@ugent.be
- 09 264 98 08
- Vragen over curriculum, examenresultaten, masterproef
- Facultaire studentenadministratie
- (contact verschilt per faculteit)
- Vragen over her-inschrijving, studiegeld, persoonsgegevens, attesten
- Vragen over de kamertypes, huurprijs, huurovereenkomst, niet op deze FAQ voorkomende problemen... Informatie over de wachtlijst, inschatting van jouw kansen en info op maat.
- Live Q&A chat via TEAMS (geen installatie nodig)
- Mail naar Huisvesting (sjabloon voor algemene vragen)
- 09 264 71 00 (8-12u & 13-20u)