Anthea Callen: Enduring Masculinity: the academic nude and ideals of male perfection
Vrijdag 13 maart 2020, aanvang om 18.00 u.
VANDENHOVE Centrum voor Architectuur en Beeldende Kunst
Rozier 1, 9000 Gent.
De voertaal voor deze lezing is Engels.
De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent werd, zoals vele kunstacademies in Europa, in de 18de eeuw opgericht in navolging van de Franse Académie Royale de peinture et sculpture. Het esthetische ideaal van de academische kunst en in haar hoogste vorm, het mannelijk naakt, stond centraal in het Franse curriculum, dat begon met het kopiëren van de afgietsels naar antieke sculpturen die door deze academies werden verworven. Klassieke idealen van mannelijke lichamelijke perfectie, of het nu gaat om Hercules of Apollinisch, waren dus ingebakken toen de leerlingen begonnen met het tekenen naar levend model: tekeningen van mannen, van het mannelijk naakt. In combinatie met een opleiding in de artistieke anatomie (inclusief dissectie) gaf het classicisme de academische kunstenaars de krachtige autoriteit van zowel de wetenschap als de Grieks-Romeinse 'waarheid'. De opkomst en verspreiding van deze macho, racistische en 'andere' idealen viel samen met de opkomst van de kolonisatie. Hun blijvende vasthoudendheid van Winkelmann tot Hitler manifesteert zich nu nog steeds in de gezondheidsbladen van de mannen, bodybuilding tot en met kooigevechten en blanke (of zwarte) suprematie.
Bio Anthea Callen
Kunsthistoricus, kunstkenner, docent en schilder, Anthea Callen FRSA is professor emeritus van de Australian National University, Canberra, en professor emeritus van de Visual Culture, University of Nottingham, UK. Internationaal erkend als specialist op het gebied van impressionistische schildersmaterialen en -technieken. Haar boek The Art of Impressionism: Painting Technique and the Making of Modernity is nu uitgebracht als een e-book bij Yale University Press. Haar laatste boek over landschapsschildermethoden, The Work of Art: Plein Air Painting and Artistic Identity in Nineteenth-Century France is gepubliceerd door Reaktion Books (2015). Haar nieuwe boek Looking at Men: Art, Anatomy and the Modern Male Body (Yale, 2018), onderzoekt de nauwe relatie tussen kunst en anatomie in de vorming van moderne idealen van mannelijkheid en het mannelijk lichaam. Callen verschijnt regelmatig als kunstkenner op televisie, radio en in film.