Lezingendag 'Schoonheid?'
- Wanneer
- 23-06-2018 van 14u00 tot 17u15
- Waar
- Rozier 1, 9000 Gent
Op 23 juni vindt het symposium 'Schoonheid?' plaats naar aanleiding van de 80e verjaardag van Herman Parret en de publicatie van zijn boek La main et la matière. Jalons d’une haptologie de l’œuvre d’art (Hermann, 2018).
Herman Parret studeerde aan de Universiteit van Leuven waar hij licentiaat in de Romaanse Filologie en Doctor in de Wijsbegeerte werd. Hij was tot 2000 Onderzoeksdirecteur bij het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek en terzelfdertijd Hoogleraar aan de Universitaire Instelling Antwerpen (tot 1997), en Gewoon Hoogleraar aan de Universiteit van Leuven waar hij taalfilosofie en esthetica doceerde aan het Instituut voor Wijsbegeerte en aan het Departement Kunstwetenschappen. Hij vervulde gasthoogleraarschappen en gaf tientallen lezingen in vele buitenlandse Universiteiten. Hij is Doctor Honoris Causa van de Universiteit van Timisoara (Roemenië), de Universidad de Lima (Peru) en de Université de Limoges (Frankrijk). Recente boekpublicaties zijn: Une sémiotique des traces. Trois leçons sur la mémoire et l’oubli (2018), Structurer. Progrès sémiotiques en épistémologie et en esthétique, (2018), en La main et la matière. Jalons d’une haptologie de l’œuvre d’art (2018).
Inschrijven via: https://webappsx.ugent.be/eventManager/events/schoonheid
Programma
14u00 |
Inleiding |
14u15 |
Herman Parret (KU Leuven) Marlies De Munck (UAntwerpen) |
15u15 | Pauze |
15u30 |
Stéphane Symons (KU Leuven) Bart Verschaffel (UGent) |
16u30 |
Judith Wambacq (KASK) en Vlad Ionescu (U Hasselt) spreken met Herman Parret over zijn (recente) publicatie(s). |
Sprekers
Marlies De Munck doctoreerde in Leuven met een proefschrift over de betekenis van muziek (2012). Ze doceert muziekfilosofie en esthetica aan de UAntwerpen en het Conservatorium in Gent. Ze geeft geregeld lezingen en publiceerde over muziek, literatuur en film. Recent verscheen van haar het essay Waarom Chopin de regen niet wilde horen (Letterwerk, 2017).
Vlad Ionescu is postdoctoraal onderzoeker aan de Faculteit Architectuur en Kunst (Universiteit Hasselt). Hij doctoreerde op de thesis Touch and See. Image Analysis and Aesthetics in the Art Theory of Aloïs Riegl, Heinrich Wölfflin and. Wilhelm Worringer, met Herman Parret als promotor.
Rudi Laermans is als gewoon hoogleraar theoretische sociologie verbonden aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven. Zijn onderwijs en onderzoek situeren zich op het terrein van de sociale theorie en de cultuur- en kunstsociologie. Recente boekpublicaties: Moving Together (2015), Klein lexicon van het managementjargon (2016, met Lieven De Cauter en Karel Vanhaesebrouck) en Weber (2017, met Dick Houtman).
Stéphane Symons is hoofddocent esthetica en cultuurfilosofie aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de KU Leuven. Zijn onderzoeksdomein is twintigste eeuwse, continentale wijsbegeerte.
Judith Wambacq doctoreerde bij Herman Parret over Deleuze en Merleau-Ponty (uitgegeven als Thinking Between Deleuze and Merleau-Ponty, Ohio University Press, 2018). Ze schrijft over fenomenologie, poststructuralisme, dans en theater. Ze vertaalt tevens van en naar het Frans. Ze is als docent verbonden aan het KASK, Gent.
Bart Verschaffel is verbonden aan de UGent als gewoon hoogleraar. Hij doceert architectuurtheorie en architectuurkritiek, en publiceert op het gebied van de cultuurfilosofie, architectuur- en kunsttheorie, en de esthetica. Monografische publicaties o.m.: Architecture is (as) a Gesture (2001), Van Hermes en Hestia. Teksten over architectuur (2006, 2010²); Charles Vandenhove. Architecture / Architectuur 1954-2014 (2014); 'Mock Humanity! James Ensor's grotesques and the History of Caricature by Jules Champfleury / Frame and figure in the work of James Ensor' (2018).