Barokke wreedheid
De tentoonstelling toont 17e-eeuwse prenten uit de Universiteitsbibliotheek van de UGent en werken van Simon Pummell (video), Doina Kraal (kijkdoos), Abattoir Fermé (performance stills).
De vroegmoderne periode was getuige van een ware explosie van beelden over pijn, lijden en geweld over schilderkunst, drukwerk, theater en openbare ruimte. Het publiek had genoeg om uit te kiezen: belegeringen, executies, moordpartijen. Geweld fascineerde de vroegmoderne toeschouwer, maar tegelijkertijd riep hij talloze vragen op, waarvan sommige niet verschillen van de vragen die vandaag gesteld worden.
Hoe kan geweld worden weergegeven en voorgesteld? Hoe kan een kunstenaar het geweld van de tijd documenteren? Hoe zit het met de talrijke ethische implicaties? Wanneer wordt een toeschouwer een voyeur? Wanneer verandert geweld in spektakel? Kan geweld worden geësthetiseerd? Heeft een kunstenaar de plicht om hedendaags geweld te documenteren? Deze vragen verzadigen de moderne kunst, van de gruwel van War in Goya tot het raciale geweld in Edward en Nancy Kienholz's 'Five Car Stud'.
Barokke wreedheden laten niet alleen zien hoe geweld wordt gerepresenteerd in kunstwerken vanaf ongeveer 1650, maar het behandelt ook de bovengenoemde sociale, culturele en ethische vragen met betrekking tot de representatie van (extreem) geweld vandaag en in het barokke tijdperk.
Deze tentoonstelling is een initiatief van de Nederlands-Belgische onderzoeksgroep ITEMP: Imagineering Violence - zie: https://itempviolence.wordpress.com