Grens, Mobiliteit en Landschap. Een cartografie van spoorweginfrastructuur in (post)koloniaal Afrika.
De tentoonstelling toont onderzoek dat de voorbije jaren aan de Vakgroep Architectuur en Stedenbouw samen met studenten is gevoerd naar de nieuwe ruimtelijke orde die door het koloniale spoornetwerk in Afrika werd geïnstalleerd.
Een cartografische analyse volgt de trajecten van spoorlijnen die vanuit Kaapstad (Zuid-Afrika), Beira (Mozambique), Lobito (Angola), Point Noire (Congo-Brazzaville) en Dar-es-Salaam (Tanzania) de Centraal-Afrikaanse regio ontsloten en toont hoe over koloniale grenzen heen stromen van goederen en mensen op gang werden gebracht. Twee specifieke spoorlijnen in de voormalige Belgische kolonie worden in atlassen vanuit een ander perspectief verbeeld: De connectie Matadi-Kinshasa transformeerde de bestaande regio tot een koloniaal productielandschap, bestrooid met plantages, fabrieken, werkkampen en elektriciteitscentrales. De B.C.K. spoorlijn, die Port-Francqui met de mijnbekkens van Katanga verbond, faciliteerde de mobiliteit van arbeiders en bracht significante demografische verschuivingen teweeg die tonen hoe de lokale bevolking op de nieuwe ruimtelijke orde reageerde.
Curators: Johan Lagae, Robby Fivez
In samenwerking met Europalia.