Lang niet gezien: Raoul De Keyser 1946-1964-1980

12-09-2024 tot 09-11-2024
Rozier 1, 9000 Gent
Donderdag: 14.00 - 18.00 u.
Vrijdag: 14.00 - 18.00 u.
Zaterdag: 14.00 - 18.00 u.

Raoul De Keyser Without [Albert V.W.] (1966, RDK-51)
Raoul De Keyser (1930-2012) start met schilderen als jongeman in de jaren 1940. Al in de vroege jaren 1950 breekt hij zijn artistieke loopbaan af voor een job als ambtenaar en journalist. Pas in 1964 manifesteert hij zich opnieuw als kunstenaar met werken die aanvankelijk de nieuwe trends in de figuratieve schilderkunst (Pop Art, nouveau réalisme) oproepen, terwijl ze later aansluiten bij het Amerikaans modernisme (Colorfield Painting, Post-Painterly Abstraction, Hard Edge). In de jaren 1970 vertoont De Keysers werk sterke overeenkomsten met zowel de Minimal Art als de Fundamentele schilderkunst.

De tentoonstelling in VANDENHOVE focust op deze vroege periode in De Keysers werk en bestaat uit een twintigtal schilderijen die nooit eerder werden geëxposeerd of die niet meer werden getoond sinds de jaren 1960 en ‘70. Naast enkele jeugdwerken omvat de expositie een uitzonderlijke selectie schilderwerken uit privé-collecties, van werken uit de jaren 1960 die representatief zijn voor de zogenaamde Nieuwe Visie tot gelaagde schilderijen uit de jaren 1970. Zij vertonen de vertrouwde landschappen, kamers, krijtlijnen, tenten en wolken, soms in verrassende kleuren die afwijken van zijn meer bekende werken. Sommige schilderijen lijken bovendien bepaalde thema’s of gevoeligheden aan te kondigen die later in zijn loopbaan verder werden uitgewerkt. Samen tonen ze een traject doorheen de motieven, variaties, hernemingen en overschilderingen die het hele oeuvre van De Keyser tekenen.

Naast deze nooit of zelden getoonde werken, omvat de tentoonstelling stukken uit het archief van Raoul De Keyser, dat deel uitmaakt van de collectie van de Centrale Bibliotheek van de Universiteit Gent. Installatiezichten, posters, folders, schetsen en aantekeningen (waarvan vele nooit eerder werden gepubliceerd) werpen een nieuw licht op De Keysers vroege artistieke ontwikkelingen, met aandacht voor onder meer zijn activiteiten als sportjournalist en kunstcriticus, zijn connecties met Nederlandse musea en galeries, zijn affiniteiten met grafische vormgeving, zijn atelier als tentoonstellingsruimte en zijn niet aflatende belangstelling voor het ‘object-karakter’ van zijn schilderijen.

De expositie Lang niet gezien: Raoul De Keyser 1946-1964-1980 grijpt plaats ter gelegenheid van het verschijnen van twee publicaties over de jonge De Keyser:

• Raoul De Keyser: Early Works. Catalogue of Paintings 1964-1980 (Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König, Köln) in een redactie van Steven Jacobs en Hilde D’haeyere. Het boek belicht het weinig bestudeerde vroege werk van De Keyser en omvat onder meer een rijk geïllustreerde catalogue raisonné van de schilderijen gemaakt tussen 1964 en 1980.

Lang niet gezien: Raoul De Keyser 1946-1964-1980

Curators: Steven Jacobs en Hilde D’haeyere
Met steun van de Centrale Bibliotheek, Universiteit Gent en het Valorisatiefonds, Faculteit Letteren & Wijsbegeerte, UGent

Boek

Raoul De Keyser: Early Works. Catalogue Of Paintings 1964-1980

Edited by Steven Jacobs and Hilde D’haeyere
Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König, Cologne, 2024
Texts by Steven Jacobs, Hilde D’haeyere, Wouter De Vleeschouwer, Benedict Vandaele, and Klaartje Vanthuyne
Graphic Design: Inge Ketelers
256 pages, ca. 800 illustrations color and b/w
ISBN: 978-3-7533-0560-8
This publication was made possible thanks to the generous support of Zeno X Gallery Antwerp, David Zwirner Gallery New York, Barbara Weiss Gallery Berlin, Ghent University Central Library, and the Dekeyser family

Boek

Tentoonstellingen te Gent: De kunstkritiek van Raoul De Keyser, 1949-1964

Redactie: Steven Jacobs
A&S/books, 2024
Met bijdragen van Godart Bakkers, Koen Brams, Pieter-Jan De Paepe, Wouter De Vleeschouwer, Ine Engels, Sofie Frederix, Steven Jacobs, Naninga Lens, Gertjan Oskar en Tom Van Imschoot
Grafisch ontwerp: Kahil Janssens
Deze publicatie kwam tot stand in samenwerking met de medewerkers van het onderzoeksproject ‘Gent, speelveld van de beeldende kunst, 1957-1987’ aan KASK & Conservatorium, school of arts van HoGent en Howest.